Om foreningen‎ > ‎

Nyheder fra Det Grønne Kontaktudvalg

Ny rapport om Havets Natur
29. okt. 2012

Det Grønne Kontaktudvalg (DGK) er et forum for frivillige grønne organisationer, hvor man holder hinanden informeret om de enkelte foreningers tiltag organisationsmæssigt og på den politiske front. På den måde kan fælles indsatser koordineres. DGK optræder også af og til samlet over for politikere og pressen, via høringssvar, pressemeddelelser såvel som et årligt møde med miljøministeren og fødevareministeren.

Det Grønne kontaktudvalg primære formål er at fremme natur og miljøbeskyttelsen gennem samarbejde mellem medlemsorganisationerne. Det Grønne kontaktudvalg vælger for to-årige perioder en formand og en sekretariatsfunktion. Beslutninger træffes i konsensus, således at hver organisation kan beslutte at deltage i eller stå uden for fælles aktiviteter. Organisationer som ikke opfylder bestemmelserne for medlemskab, kan indbydes som observatører.

Fra Dansk Pattedyrforenings bestyrelse sidder Charlotte Moshøj og Birgitte Heje Larsen i Det Grønne Kontaktudvalg.

Nuværende medlemsorganisationer

Biologforbundet Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening, Dyrenes Beskyttelse, Entomologisk forening, Forening til svampekundskabens fremme, Geografforbundet, Greenpeace-Danmark, Naturhistorisk forening for Bornholm, Naturhistorisk forening for Fyn, Naturhistorisk forening for Jylland, Naturhistorisk forening for Lolland Falster, Natur og Ungdom, Regnskovsgruppen Nepenthes, WWF verdensnaturfonden.

Observatører

Friluftsrådet