Arrangementer‎ > ‎

Afholdte ture

Grævlingetur i Gribskov, 1. juni 2013
Dansk Pattedyr Forening afholdt igen i år med et arrangement under Grøn Uge 2013 i Gribskov Kommune
Vores guide på turen var Janne Aaris-Sørensen, som har mange års erfaringer med grævlinger i Gribskov.  Janne fortalte om grævlingens biologi og viste et aktivt gravkompleks.

Afholdte ture i 2011

Bævertur i Klosterheden Plantage

Efterårets tur til Klosterheden Plantage blev afholdt i weekenden 30. september til 2. oktober.

Turen var arrangeret i samarbejde med JFFN.

Bæverne er aktive i skumringen og ved daggry så turene til observationsposterne forgik i tidsrummet 1 time før solnedgang og 1 time inden solnedgang. De fleste af deltagerne var heldige at se bæverne! Bæverne blev observeret ved Gl. landevej og lejrpladsen - to af de "gamle" bæverlokaliteter i plantagen. Bæveren har siden udsætningen bredt sig til en stadig større del af plantagen - vi var heldige at se boet og den imponerende dæmning der for relativ nyligt ar blevet etableret i Risbæk. Turen bød også på svampeindsamling og -fortæring og kronhjortenes brøl i oktobernætterne. Vi var helt utroligt heldige med vejret - temperatur var over 20 grader midt på dagen og vi havde høj solskin alle dage.Historien bag udsætningen af bæver i Danmark og deres nuværende status blev fortalt af foreningens biolog Anne Eskildsen. Bæver er nu blevet udsat i Nordsjælland - så forhåbentlig er der inden for en kort årrække basis for at arrangere en tur i det nordsjællandske!

Dansk Pattedyrforening vil gerne sige tak til deltagerne for en rigtig fin tur.

Grævlingetur i Gribskov

Dansk Pattedyrforening og Gribskov Kommune inviterede på grævlingetur i Snævret Skov den 7. juni. På turen fortalte biolog Janne Aaris-Sørensen om grævlingers liv og om sine undersøgelser i Gribskov.

På turen lærte vi, at se forskel på en rævegrav og grævlingegrav, som egentlig ikke var så svært når bare man får det fortalt. Rævens gravhul er forholdsvist rundt og opskrabet ligger som en tunge udenfor graven. Grævlingens gravhul er mere ovalt og der er en dyb fure i opskrabet,  hvor der ofte kan ses rester af redemateriale. Ræven bruger ikke redemateriale og har ofte kun en grav, hvor grævlingerne har et gravkompleks med flere grave, som skiftevis benyttes.

Vi fandt en også en død ræveunge, som straks var blevet til føde for en masse forskellige ådselsbiller. Vi så et rævekranium og et grævlingekranium, hvor der var tydelig forskel på tandsættet. Ræven har rovdyrtænder og grævlingens tandsæt er tilpasset mere alsidige kost, som blandt andet regnorme, snegle, biller, korn, bær mm, hvorfor nogle af kindtænderne var forsynet med tyggeflader.

Tak til Janne for en rigtig god tur.

Her ses en rævegrav                                                                    Kranium af en gammel han-grævling

Flagermustur i Smidie kalkgruber

Årets første tur gik til Smidie Kalkgruber d. 6. marts 2011. Turen var arrangeret i samarbejde med Jysk Forening for Naturvidenskabwww.jffn.dk og var et regulært tilløbsstykke: 26 deltagere var tilmeldt da vi var nødt til at lukke for tilmeldingen!

Vi mødtes søndag formiddag kl. 9.15 ved Naturhistorisk Museum i Århus. Herfra gik turen til Kongerslev Herregård hvor vi mødtes med resten af turens deltagere samt vores guider Birger Jensen og Julie Dahl Møller.  Flagermuseksperterne Birger Jensen og Julie Dahl Møller viser rundt i kalkgruberne hvor der hvert år samler sig et stort antal overvintrende flagermus.

Birger og Julie førte os til kalkminens indgang som er et betonrør med aflåst gitterlåge således at kun flagermus kan komme uhindret igennem. Da vi var så mange deltagere gik vi ind ad to omgange. Efter rundvisningen i minen fortalte Birger om flagermusenes liv mens vi nød vores frokost og kaffe i det fantastiske forårsvejr.